dimarts, 2 de desembre del 2014

Maria Montessori i la pedagogia científica

Maria Montessori plantejà a principis del segle XX un mètode d'ensenyança basat en la llibertat absoluta de l'alumne en el que, a priori, no es contemplava cap tipus de disciplina més enllà de la que s'autoimposara el propi aprenent. Començà a posar­lo en pràctica amb la creació d'una escoleta en Italia per a xiquets desfavorits, anomenada Casa Bambini. Allí, els menuts gaudien de total llibertat, aprenien motivats per la curiositat i tenien l'oportunitat d'explorar les seues conductes i descobrir per si mateixos si eren bones o roïnes. Així, la figura del professor passava a actuar com a un mer observador que més que instruir, servia de guia.
Amb aquestos principis de llibertat i respecte absolut per l'alumne, arribà a plantejar un sistema educatiu organitzat en 7 etapes que abarcaven des dels 0 fins als 21 anys.
Es evident que aquestos principis son realment idílics i que el de Maria Montessori fou – i és – un mètode totalment innovador que proporciona una autonomia i una confiança en els xiquets que cap altre mètode d'ensenyança pot proporcionar. Però, on està el límit de la llibertat que propugna?
Realment podem confiar en que un xiquet arribe a tenir la curiositat suficient com per a interessar­se al llarg del seu aprenentatge en tots els coneixements bàsics per a una educació completa?
Potser la curiositat que intenta fomentar aquest mètode puga generar interés per certes matèries, i potser eixe interés que ha sorgit de forma natural permeta a l'individu acabar sent un dels millors professionals dins del seu àmbit, però també és possible que eixa persona que durant la seua vida ha focalitzat tot el seu esforç i interés en una única matèria acabe estant en desigualtat de condicions respecte a la resta. Potser serà més vulnerable en aspectes que mai li han cridat l'atenció però que no deixaven de ser importants per al seu desenvolupament personal. 





Maria Montessori amb una xiqueta

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada